Straks broezen de fietsers dwars over de Korreweg

Geplaatst op:
Straks broezen de fietsers dwars over de Korreweg

Groningen ligt op de schop. In de rubriek ‘Nieuw stuk Stad’ zoomen we in op de plannen voor de komende jaren. Deze maand: de nieuwe Korreweg.

De Korreweg is de op één na drukste fietsroute van Groningen, na de Grote Markt. Per dag passeren hier een miljoen (of iets in die richting; het zijn er in ieder geval behoorlijk wat) tweewielers het kruispunt bij het politiebureau.

En zij zijn niet de enigen. Stadsbussen, auto’s en afgeladen vrachtwagens: allemaal trotseren ze het asfalt van de drukste verkeersader aan het noorden van de stad. Slalommend rond plotseling afslaande fietsers, want het uitsteken van de arm bij het afslaan is natuurlijk een gebruik wat door de jaren heen een beetje in vergetelheid is geraakt.

En dus kan de Korreweg wel een reboot gebruiken. Want laten we eerlijk zijn… die smalle fietspaadjes – amper breed genoeg om twee fietsers in te halen – die zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.

Korreweg 2.0

Het belangrijkste verschil in de nieuwe plannen – die momenteel nog officieel een plan zijn en dus nog door de hele politieke molen moeten – krijgen fietsers volop de ruimte. Simpel, door fietsers en auto’s de weg te laten delen. Want in de toekomst gaat het autoverkeer met maximaal 30 kilometer per uur over de weg.

De huidige fietspaden maken in dit plan ruimte voor een combinatie van parkeerplaatsen en groene bermen vol met beplanting. En dat is weer eens wat anders dan de betonjungle waar je nu doorheen fietst op weg naar de dagelijkse boodschap op Beren.

Het scenario wat we beschrijven is trouwens niet de enige optie, want de gemeente heeft nog een tweede optie achter de hand: eentje waar brede fietspaden langs de weg lopen. Maar aangezien dat ten koste gaat van een hoop groen, is dit niet de optie die de voorkeur geniet. Welk plan daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, moet dus nog blijken.

Lees ook:  Vijf vragen over Sint Pannekoek

En de korrebrug Gerrit Krolbrug dan?


En de Gerrit Krolbrug – onder Stadjers ook wel bekend als de Korrebrug – dan? Ook die gaat op de schop. Is eigenlijk het pakkie-an van Rijkswaterstaat, maar gebeurt wel zo rond dezelfde tijd als de rest van de Korreweg.

Ook hier moet het voor de fietsers net even wat aangenamer worden. Hoger dan de huidige brug, zodat er minder vaak ruimte gemaakt hoeft te worden voor het vaarverkeer richting Eemshaven. Scheelt een groot gedeelte van de 15.000 passerende fietsers (op een dag) weer wat minuten op een reis.

Want vraag maar eens aan iedereen die wel eens met de fiets richting Beijum of Kardinge tuft: de kans dat de brug openstaat op het moment dat je er langs moet is zo ongeveer honderd procent, ongeacht het tijdstip van de dag. En iedereen die wel eens zijn fiets – of scooter, of pizzabrommer – op de loeizware fietsbrug heeft getild, die is maar wat blij als dát straks anders kan.

Lees ook:  Vier studieplekken in Groningen (als de UB vol is)