Effecten van sport en bewegen op de basisschool bewezen door de RUG

Geplaatst op:
Effecten van sport en bewegen op de basisschool bewezen door de RUG

De effecten van sport en bewegen op de basisschool zijn wetenschappelijk aangetoond door de Rijksuniversiteit Groningen. 

Dat blijkt uit onderzoek van RUG-promovendus Anne de Bruijn, die onderzoek deed naar de effecten van sport en bewegen op de basisschool. Hierbij werd gekeken naar het effect van intensievere gymlessen op schoolprestaties van basisschoolleerlingen.

Fittere kinderen hebben namelijk een beter ontwikkeld werkgeheugen, belangrijk voor rekenen en spelling, concludeert de promovendus.

De invloed van bewegen op de ontwikkeling van de hersenen

Voor het onderzoek werd tweemaal, veertien weken lang, intenser gegymd dan ander. Eén groep kreeg hierbij lichamelijk intensere opdrachten, de andere groep kreeg opdrachten die om meer cognitieve vaardigheden vroegen.

Uit de de resultaten bleek dat beide groepen na afloop beter konden rekenen. De groep die tijdens het bewegen bovendien geestelijk werd uitgedaagd, bleek ook nog eens beter te kunnen spellen.

Het onderzoek hoort bij het grotere project ‘Slim door Gym’. Hierbij worden de mentale effecten van fysieke activiteiten onderzocht door door de Vrije Universiteit Amsterdam, de RUG en de Radboud Universiteit, samen met de universitaire ziekenhuizen UMCG en VUmc.

Lees ook:  Alle kerstmarkten van 2019 in de stad Groningen