Trend overgewaaid uit Duitsland: de kledingswap

Geplaatst op:
Trend overgewaaid uit Duitsland: de kledingswap

Kledingruilevenementen worden steeds populairder. Internationale studenten blijken trouwe bezoekers.

In Duitsland is het al jarenlang populair: het swappen oftewel ruilen van kleding tijdens speciaal georganiseerde events. En door de groei van het aantal internationale studenten duiken de events ook steeds vaker op in Groningen. Zoals afgelopen vrijdag, toen we de USVA binnenliepen tijdens het kledingruilevent O-Swap.

 

Graaien in de kledingbak


Als we rond een uur of zes de zaal betreden, is het er een drukte van jewelste. Studentes trekken hangers met jurkjes van de rekken af en hipsters graven tussen de shirts in de kledingbakken. Kerstmuziek van Wham klinkt in de sfeervol verlichte ruimte, terwijl de ruim vijftig bezoekers een nieuwe garderobe bij elkaar scoren.

Op beursvloer spreken we Fenja. Ze komt uit Duitsland en bezoekt elk jaar trouw het evenement in de USVA. Ze legt ons haarfijn uit waarom. “Ik ben erg blij dat ze dit hier houden“, vertelt ze. “Soms ben je gewoon flauw van een kledingstuk maar zou het zonde zijn om iets weg te gooien. Nu is iemand anders er blij mee.”

De gratis kleding die je ervoor terugkrijgt, die is volgens de studente mooi meegenomen. “Het leuke is dat je nu ook eens iets uitkiest waar je normaal gesproken geen geld voor zou betalen.

Lees ook:  Sint Maarten... zaterdag, zondag of maandag?

 

Veganisten, milieuactivisten en de rest

De voertaal tijdens het swapevent is overwegend Engels. Hier en daar horen we een een paar woorden Nederlands, maar het overgrote deel van de bezoekers bestaat uit internationale studenten.

Emma Adriaens is van de organisatie en legt uit. “Het concept leeft bij studenten, vooral onder de internationals“, vertelt ze. “In andere landen is het concept al langer populair, bijvoorbeeld in Duitsland. Daar worden veel vergelijkbare events georganiseerd door Greenpeace. Dus voor veel internationale studenten is het heel herkenbaar.

De motivatie om mee te doen verschilt van deelnemer tot deelnemer. Emma ziet een hele brede doelgroep op het event afkomen. “Sommige bezoekers zijn veganist, betrokken bij een milieuorganisatie en doen mee vanuit hun duurzaamheidsperspectief. Maar er is ook een groep die rond deze tijd de kledingkast opruimt en graag nieuwe kleren in huis haalt. De doelgroep is dus breed.

 

Herinneringen op een briefje geschreven

Kenmerkend detail: alle kleding in de bakken  is aangeleverd door de bezoekers zelf. Want in de weken voor het event mochten mensen hun kleding doneren, in ruil voor tegoedbonnen voor een nieuwe broek of jurk.

Lees ook:  Over de machtige familie van de Gelkingestraat

Tijdens het event worden de bonnen ingewisseld voor iets nieuws. En dus kan het zomaar gebeuren dat je iemand ziet met jouw oude winterjas, terwijl je zelf in de schoenen van een andere bezoeker naar buiten loopt. Sharing is caring, zeggen we dan.

Uniek aan het kledingevent is dat donerende deelnemers wordt gevraagd om hun herinnering aan een kledingstuk op te schrijven en die mee te geven wanneer ze hun jas of broek doneren.

Veel bijzondere verhalen liggen besloten in kledingstukken“, vertelt Emma. “Zo ontvingen we een zak met kleren in kleine maatjes. Kindermaten.” Een opvallende donatie, die in een heel ander kader kwam toen de organisatie het bijbehorende briefje las. “Op het briefje had iemand geschreven dat ze anorexia heeft gehad. En dat het doneren van haar kleren hielp om die periode definitief af te sluiten.”

Na het lezen van zo’n verhaal ben je wel even stil, bekent Emma. “Als je dan die kleding nogmaals bekijkt, dan ben je heel even erg dichtbij zo’n persoon.”