‘Aankomende studenten kijken niet naar de inhoud van de studie’

Geplaatst op:
‘Aankomende studenten kijken niet naar de inhoud van de studie’

Scholieren baseren hun studiekeuze voornamelijk op het beroep wat ze willen gaan doen.

Nieuwe studenten kijken wel naar wat ze later willen worden, maar letten onvoldoende op wat hun beoogde studie inhoudt. Hierdoor raken sommige van deze studenten teleurgesteld door de realiteit waarin ze terechtkomen. Het resultaat is dat een deel voortijdig stopt met de opleiding.

Deze conclusie trekt Jeanny Slijper, promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen, op basis van onderzoek onder 89 eerstejaars juridische hbo-studenten. Slijper keek naar de schoolloopbanen voorafgaand aan de studiekeuze. “Studiekeuze is niet eenmalig, maar een proces“, stelt Slijper.

Orientatie loont

Universiteiten en hogescholen doen met open dagen goed hun best om scholieren te vertellen over wat een studie inhoudt. Dat blijkt te lonen. Studenten die zich van tevoren goed verdiepen in de inhoud van een studie, maken minder kans om voortijdig uit te vallen.

Ook blijkt dat jongeren die hebben deelgenomen aan oriëntatie-activiteiten, veel beter presteren dan de scholieren die dat niet doen.

Slijper pleit daarom voor meer onderzoek naar de individuele ontwikkeling van de student, om studiekeuze en studievoortgang beter te kunnen begrijpen.