Winkel open, deur dicht

Geplaatst op:
Winkel open, deur dicht

Winkelen. Leuk, zeker deze tijd van het jaar. Deur in, deur uit, kopen wat je kopen kan. Je begint de dag met lege handen en eindigt met genoeg tassen waar zelfs het Peerd van Ome Loeks nog rugpijn van zou krijgen.

En wat opvalt bij de gemiddelde shoppingspree is het opendeurbeleid van menig winkel. Er ís wel een deur, maar bij heel wat winkeliers gaat die pas rond sluitingstijd weer met het slot in het kozijn. Want een gesloten deur is slecht voor de verkoop, zal de gemiddelde middenstander denken.

En die klantvriendelijkheid is natuurlijk mooi bedoeld, maar tegelijkertijd verlaat de warmte de winkel snel dan een afgeprijsde smartphone op Black Friday. En zo heb je tientallen winkels die gebroederlijk de verwarmingsknop omdraaien en eensgezind proberen om de Herestraat op te stoken tot zomerse temperaturen.

Dat moet beter kunnen, toch?

Deur dicht!

Enter de ‘Deuren Dicht-actie’ van Groningen Werkt Slim, een samenwerking van onder andere overheden en bedrijvenverenigingen. Met borden bij drie winkels in de Oosterstraat is men begonnen met het creëren van een meer eigentijds deurbeleid.

Wethouder Philip Broeksma startte gisteren de acties en is vol goede woorden over de drie winkeliers die het goede voorbeeld te geven.

Nu staan de meeste winkeldeuren de hele dag open. Daardoor gaat er veel warmte verloren.” Zonde, zo vindt hij. “De deur dicht bespaart energie en geld én winkeliers dragen bij aan ons doel om in 2035 CO2-neutraal te zijn.”

De tekst op de geplaatste borden laten aan duidelijkheid niks te wensen over. “Natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen.”

De bordjes hangen inmiddels inde etalages van Kokotoko, Mary Jane en Oddity. In de Herestraat zal Expresso Fashion de eerste zijn met het het bordje op de deur.

Wie volgt?

Lees ook:  Geen kerstmarkten in Groningen in 2020