Wijn proeven voor het goede doel

Geplaatst op:
Wijn proeven voor het goede doel

Het begon met een wijnproeverij en eindigde met een schenking van € 500 aan het goede doel. Studievereniging HSE Faktor is tevreden. “Hier worden een hoop kinderen blij van.”

Studievereniging HSE Faktor organiseert elk jaar een actie voor de stichting Hoogvliegers, een organisatie die zich inzet voor kinderen die door ziekte of een handicap langdurig aan bed zijn gekluisterd. Die stichting neemt de kinderen een dag op pad en laat ze vliegen in een vliegtuig of meerijden in een auto van de politie, brandweer en het leger.

Een nobel doel, vindt de studievereniging. “Wij zijn ook allemaal kind geweest”, legt Pim Woltinge van HSE Faktor uit. “Kinderen hebben zo’n dag hard nodig. Zeker als ze een groot gedeelte van het jaar bedgebonden zijn”. Op zo’n dag kunnen de kinderen hun ziekte eventjes vergeten. “De lach van zo’n kind is echt fantastisch”, vindt Pim.

Wijnproeverij

Elk jaar kiest de studievereniging voor een andere manier om geld in te zamelen. Dit jaar viel de keuze op het lumineuze idee om voorliefde voor de betere wijnen te gebruiken als basis voor de liefdadigheidsactie. “Dat begon met een wijnproeverij met de 25 mensen van onze vereniging.” Het doel van de avond? Wijn proeven, de beste selecteren en die met een winstmarge te gaan verkopen.

Klein dingetje… Het keuzeproces liep wat moeilijker dan verwacht. Pim kan er wel om lachen. “Haha, de meningen waren ontzettend verdeeld.” Er waren drie soorten rode wijn en drie soorten witte wijn. Allemaal van de hoogste kwaliteit. “Iedereen vond een andere wijn het lekkerste. We kwamen er niet uit.” De oplossing was simpel: “We hebben gewoon álle wijnen geselecteerd.”

De flessen wijn werden door de studievereniging gereserveerd bij de slijterij en met winst doorverkocht. “Dat deden we via Facebook, binnen de leden van onze club en vooral een heleboel aan vrienden en bekenden.”

De verkooptalenten van de studieclub (waar studenten Bedrijfseconomie en Financial Services Management lid van zijn) zorgden dat in een rap tempo 360 flessen wijn werden verkocht. Dat leverde de club mooi wat sjauwwerk op. “Alles in de auto en vanuit de kofferbak de wijnen bezorgen bij de kopers. Bleek uiteindelijk ontzettend gezellig.”

Stichting Hoogvliegers is blij

De stichting Hoogvliegers is blij met het initiatief van de studenten, weet Pim. “Ze zijn blij met de donatie en vinden het fijn dat we aan ze denken.” Vanmiddag bezoekt de studieclub de stichting om symbolisch een cheque te overhandigen.

Pim kijkt tevreden op de hele actie terug, van de wijnproeverij tot het verkopen en bezorgen van de flessen. “Wij zijn een studievereniging, dus de sfeer moet gezellig zijn. Dat is ook gelukt én we hebben iemand blij gemaakt.”

Geen bier?

Waarom de studenten trouwens kozen voor wijn en niet voor bier (toch wel hét drankje van de studenten), dat weet Pim haarfijn te vertellen. “Bier is toch lastiger, omdat je dan meer flesjes hebt.” Bij wijn blijkt het net wat makkelijker om een paar euro marge op een doos te zetten. “Maar we houden ook wel van een biertje hoor.

De foto’s in dit artikel zijn gemaakt door HSE Faktor zelf. Meer over de studievereniging lees je op deze website en voor meer over Stichting Hoogvliegers kun je natuurlijk hier klikken.