Met een zelfgebouwde auto door de woestijn? Onze studenten gaan het doen.

Geplaatst op:
Met een zelfgebouwde auto door de woestijn? Onze studenten gaan het doen.

Drieduizend kilometer door de woestijn van Australië in een zelfgebouwde auto op zonne-energie? Doe het maar eens. Studenten van onder meer de RUG en de Hanze gaan de uitdaging aan.

De World Solar Challenge wordt elke twee jaar gehouden in Australië. De rit is een open uitnodiging aan knappe koppen van over de hele wereld om zelf een auto op zonne-energie te bouwen. En daar dan vervolgens de drieduizend kilometer lange rit door de Australische woestijn mee te voltooien.

En we hebben een primeur, want bij de volgende editie is ook het noorden vertegenwoordigd. Drie maanden lang werkten 18 studenten van de RUG en Hanze, versterkt door hun collega-studenten van Friese Poort en NHL Stenden (uit Drenthe), aan een prototype van hun solar car. Met succes, want de eerste testversie reed vorige maand voor het eerst zijn rondjes over het TT-circuit in Assen.

De volgende stap is om de échte auto te gaan maken, en daarmee deel te nemen aan de Solar Challenge in Australië.

 

De deuren van de loods gaan open

Student Florian de Vos is trots als een pauw als hij de deuren van de loods op het Zerniketerrein voor ons opent. “Dit is de plek waar het allemaal gebeurt“, vertelt hij. De loods oogt rommelig, maar dat snappen we wel: hier wordt keihard gewerkt.

In het midden van de loods staat het pronkstuk waar het om draait: de testauto waaraan een team van studenten hard heeft gewerkt. Als een volleerde Verstappen neemt Florian plaats in de auto. De bedrading bungelt hier en daar wat los, de voorwielen zijn vandaag even losgeschroefd, maar voor de rest is het in álles een echte auto. “Het is dan wel een prototype, maar op het TT in Assen ging hij met 70 kilometer per uur.”

Lees ook:  Dossier: Eenzaamheid onder studenten

Als we vragen naar het moment waarop de auto af was, worden we snel gecorrigeerd door Florian. “Haha, een testauto is nooit af“, vertelt hij ad rem. De auto wordt namelijk doorlopend aangepast, bijvoorbeeld om nieuwe ideeën, theorieën en onderdelen te testen. “Sommige plannen vallen dan af, andere plannen nemen we mee in de auto waarmee we straks de race gaan rijden”.

 

Kan Groningen dit? Jazeker!

Het idee om deel te nemen aan de solar races kwam vanuit de studenten zelf. De meeste deelnemers aan de internationale solar races zijn namelijk studenten van technische universiteiten, zoals die van Twente en Delft. Maar technische universitaire studenten zijn niet de enigen die knappe dingen kunnen.

Wij hebben dan wel geen technische universiteit, maar we wilden laten zien dat mbo’ers en hbo’ers net zo goed een solar car kunnen bouwen als studenten aan de TU”, aldus FloranMet een praktische insteek kom je al een heel eind. “De teamleden zijn allemaal praktisch aangelegd. Van die jongens die vroeger al aan brommers sleutelen. Er is daarom geen reden waarom Groningen dit niet zou kunnen.”

Sterker nog, de connectie met de hogeschool is een groot voordeel. Ten eerste omdat de studenten al lang en breed weten hoe je een schakeling doormeet of een 3D-print maakt. En ten tweede omdat de lijntjes zo heel erg kort zijn. Geregeld wordt er gespard met docenten.

Het is prachtig om kennis vanuit het onderwijs te kunnen gebruiken“, legt Florian uit. En niet alleen de kennis van leraren is een grote hulp, ook de faciliteiten worden graag gebruikt. “Een goed voordeel is de windtunnel van de RUG, waar wij dan gebruik van mogen maken. Dat is onmisbaar voor als je de aerodynamica wilt testen.”

Lees ook:  Factcheck: verdienen afgestudeerden in de Randstad meer dan hier?

 

Vuurproef doorstaan

Nu testauto zijn vuurproef op het TT-circuit succesvol heeft doorstaan, begint het grote werk: het bouwen van de échte raceauto. Als alles goed gaat, is die in de zomer van 2019 klaar om per boot naar Australië vervoerd te worden.

In Australië wacht dan de solar race, waaraan studenten uit meer dan twintig landen deelnemen. Of onze noorderlingen een kans maken om te winnen? Florian moet even goed nadenken, maar blijft bescheiden. Delft en Twente blijken namelijk elk jaar heel sterk, vindt hij.

Maar dat is ook niet het belangrijkste. “Drieduizend kilometer in de hete zon over kaarsrechte wegen, dat is niet zomaar iets. Het meedoen is al heel mooi, dus Delft en Twente verslaan is een opgave, maar met een plek in de top-5 zijn we tevreden.”

Een andere prestatie hebben de studenten al in de pocket, want ze mochten tijdens Koningsdag het prototype laten zien aan de koning en zijn gevolg. Een hele eer, waarmee de studenten Groningen als kennisstad even goed op de kaart hebben kunnen zetten. Hoe de ontmoeting met de koning verliep? Florian blijft geheimzinnig. “De koning heeft inhoudelijke vragen gesteld, en volgens mij was hij onder de indruk.” En hij niet alleen. “Vooral zijn dochters waren ontzettend belangstellend toen ze onze auto zagen.

Het project loopt al sinds februari en heeft oktober 2019 als einddoel. Het is de bedoeling dat het team in de komende tijd nog groeit naar 40 teamleden. Zo zoekt men nog studenten die technische wiskunde of technische natuurkunde studeren, bijvoorbeeld voor het maken van berekeningen en aerodynamica. Meer info via deze link en via Facebook.