Goede vraag: waarom zegt Google dat een bedrijf open is, terwijl hij is gesloten?

Geplaatst op:
Goede vraag: waarom zegt Google dat een bedrijf open is, terwijl hij is gesloten?

En waarom duurt het aanpassen soms weken?

Wie zoekt op een winkel of horecagelegenheid ziet vaak de openingstijden op de resultatenpagina van Google. In groene letters geeft de zoekmachine aan dat het pand open is, terwijl de ondernemer zelf de deuren heeft dichtgedaan. Hoe zit dit?

We hebben het voor je uitgezocht.

Openbare data

Om aan te geven of een winkel open is of gesloten, kijkt Google naar de openingstijden zoals die bekend zijn. Doe je op een zoekopdracht naar een bedrijf op een moment van de dag waarop dat bedrijf normaal gesproken open is? Dan zal Google zeggen dat je naar de winkel kunt.

De vermeldingen die je op Google ziet, zijn in vaktermen bekend als Google’s Mijn Bedrijf. Dit onderdeel van de zoekmachine is een allegaartje van openbaar beschikbare informatie.

De openingstijden in Google’s database zijn namelijk afkomstig van andere websites. Google indexeert andere sites met bedrijfsvermeldingen (zoals Yelp, Openingstijden.nl, Drimble) en koppelt dit aan een adressendatabase en aan de Streetview-foto’s.

Maar waarom is die data niet aangepast?

De verzamelde data kan worden beheerd door de eigenaar van de winkel, maar dit hoeft niet: als de ondernemer zijn vermelding niet claimt, blijft Google uitgaan van de beschikbare data op andere websites. En die  is(uiteraard) verzameld lang voordat corona een pandemie werkt.

Aangezien Google de openingstijden zelf niet aanpast, is het aan de eigenaar van het bedrijf om dit te doen. In sommige gevallen heeft de eigenaar toegang tot zijn bedrijfsvermelding, maar is het – in deze hectische tijden – natuurlijk gemakkelijk om zulke details uit het oog te verliezen. Maar zelfs al wordt er aan gedacht: na het veranderen van openingstijden kan het tot drie dagen duren voordat Google de wijziging doorvoert.

Aanpassen duurt dagen, soms weken

Heeft de bedrijfseigenaar nog geen toegang tot zijn winkel, dan kan dit proces zelfs nog langer duren. Google wil het eigenaarschap namelijk schriftelijk bevestigen, om fraude te voorkomen.

In gevallen stuurt Google een verificatiecode per brief naar de locatie van het bedrijf. Omdat deze code via internationale post wordt verstuurd, kan het tot twee weken duren voordat een winkelier toegang heeft tot zijn account en de openingstijden kan wijzigen.

Lees ook:  De natte stad is opgedroogd, de horeca stort zich op crowdfunding