Vier winkeliers die het internet wonderbaarlijk hebben overleefd

Geplaatst op:
Vier winkeliers die het internet wonderbaarlijk hebben overleefd

Het internet maakt ons dagelijks leven lekker makkelijk. Maar dit gemak heeft ook een nadeel voor sommige retailers, want ze worden links en rechts ingehaald door digitale technieken. Deze vier ondernemers bonden de strijd aan en wonnen.

 

Elpee overleeft dankzij alternatieve muziekliefhebbers

Jan Gorter van de Elpee Oosterstraat Groningen

De tijd dat je voor de nieuwe plaat van je favoriete artiest de deur uit moest, die tijd die ligt lang achter ons. Downloaden en het streamen van muziek (zowel legaal als illegaal) maakt de tocht naar de ouderwetse platenwinkel voor veel fans overbodig.

Toch is er een kleine groep muziekliefhebbers die tóch liever een fysieke geluidsdrager in de handen heeft. Gewoon nog met een hoes en een boekje. En die groep kan al al sinds jaar en dag terecht in de Elpee in de Oosterstraat.

Vanuit de nieuwe winkel op de bovenverdieping van kledingzaak Forever Changes legt mede-eigenaar Jan Gorter uit waarom zoveel platenzaken het loodje legden en die van hem nog bestaat.

Wij zijn niet blijven steken, zoals veel andere platenzaken dat vroeger deden. Die hadden echt alles uit de top veertig in de schappen liggen”, vertelt Jan. “Wij hebben ons gespecialiseerd in alternatieve rock, metal en indies. We verkopen wat wij zelf interessant vinden en ik denk dat wij dat idee hebben doorgegeven aan ons publiek.”

En dat blijkt wel uit het feit dat de klanten de winkel blijven bezoeken, ook na een recente verhuizing naar een nieuw pand aan de overkant van de straat. “Ik denk dat wij een betere binding hebben met onze klanten dan de populairdere platenzaken van vroeger dat hadden. We hebben een kleine groep met vaste klanten, die ons al jaren weten te vinden.”

Aan stoppen denkt de platenverkoper ook niet. “Je merkt dat er minder geld te verdienen valt met muziek. Maar wij bestaan nog steeds, omdat we niet willen stoppen, haha.

 

Nedgame blijft populair door action-figures van Pokémon en Zelda

Dorienke Wekema van Nedgame in Groningen

Ik ken veel van onze klanten bij naam”, vertelt bedrijfsleidster Dorienke Wekema van de Nedgame in de Ebbingestraat. De gameshop is al jaren populair en heeft niet veel te lijden onder digitale downloads en webshops. Een grote schare vaste klanten zorgt dat de winkel nog altijd populair is bij de Grunneger gamer.

Lees ook:  De 8 keer dat Groningen dit jaar in het nieuws was

Dat komt omdat onze winkel een beleving is”, vertelt Dorienke. Neon verlicht het interieur en de vitrinekasten staan vol met action-figures van Pokémon en Zelda. “Mensen zien de knuffels en collectors-items en krijgen daardoor een ‘wow’-gevoel.

Persoonlijk contact werkt bovendien als een magneet op het publiek. “De winkel is een plek waar je naar toe kunt gaan om te praten over je hobby. Je krijgt gelijk advies van mensen die dezelfde passie hebben als jij.”

Als in- en verkoper van tweedehands games heeft de winkel opvallend weinig last van Marktplaats en eBay. “Natuurlijk kan iedereen ook zelf zijn games online verkopen. Maar het mooie van ons is dat je gelijk een nieuwe game mee naar huis kunt nemen. Dat is toch net iets makkelijker.”

 

Videotheek Integra verhuurt dvd’s aan oudere wijkbewoners

Tim Bolt van videotheek Integra in Groningen

Vroeger kwam je ze overal in de stad tegen: videotheken. Maar door de opkomst van Netflix en torrents werden het er steeds minder. Momenteel zijn er nog maar een paar videotheken over. Eigenaar Tim Bolt van videotheek Integra (vlakbij winkelgebied Westerhaven) heeft met zijn tijd mee moeten gaan om te overleven.

“De verhuur van de dvd’s is fors minder dan vroeger, dus ik heb me inmiddels flink verbreed. Vroeger hadden we een meter rookwaar, inmiddels nemen sigaretten alle ruimte achter de toonbank in.”

Daarbij heeft Tim het voordeel dat zijn winkel in de avond open is, en daarom het assortiment heeft uitgebreid met snacks, drinken en de Lotto. “Uiteindelijk houdt de verkoop van dvd’s helemaal op, denk ik. Maar mocht dat gebeuren, dan ben ik daarop voorbereid.”

Toch ligt de verhuur van de dvd’s niet helemaal stil. “Vooral op zaterdag worden er nog veel films gehuurd. Veel mensen van mijn vader’s generatie hebben niks met pc’s en willen ook niet beginnen met Netflix. Die huren nog steeds hun series en films op dvd’s.”

De jongere generatie huurt nog zelden, vertelt Tim. “Het Vindicat-huis even verderop doet vaak een filmavond en huurt regelmatig wel wat, maar ik schat dat negentig procent van de verhuur aan oudere wijkbewoners is.” En áls er dan een student is die zich inschrijft bij Tim, dan is dat meestal tijdelijk. “Soms zit een studentenhuis een maand zonder internet door een overstap naar een nieuwe provider. Dan zie je ze een tijdlang dagelijks, maar daarna nooit meer.”

Lees ook:  Als de Top 2000 was geschreven door Groningers, dan kreeg je dit

 

De speelkamer van de Purperen Draak maakt het verschil

Martijn Bos van de Purperen Draak in Groningen

De Purperen Draak in de Ebbingestraat is gespecialiseerd in bordspellen en in collectable cardgames (zoals Magic). Is de winkel een dinosaurus in het smartphone-tijdperk? Eigenaar Martijn Bos moet lachen als we hem de vraag stellen.

Juist door het internet en de smartphone draaien we momenteel beter dan ooit.” Want door jarenlange groei van het aantal apps op de telefoon, merkt Martijn dat steeds meer Groningers de gezelligheid opzoeken. “Smartphonegebruik is heel solitair”, vertelt hij. “Mensen gaan daarom weer op zoek naar dingen om samen te doen en komen uit op bordspellen.”

En wie een bordspel zoekt, die zit in zijn zaak wel goed. Het voorste deel is ingericht als winkel waar je elk spel wel kunt krijgen. De achterkant van de winkel is ingericht als speelkamer, waar fanatieke spelers elkaar ontmoeten en soms tot diep in de avond elkaar aftroeven met Magic of Warhammer.

De sociale functie van de winkel is erg groot”, vertelt Martijn. “Bezoekers maken snel contact en leren op die manier nieuwe mensen kennen. Veel vaste klanten zeggen dat het hier soms net een buurtcentrum is, maar dan met meer verschillende bezoekers.

Concurrentie van het internet heeft hij wel. Niet zozeer van Bol.com, maar vooral van de kleinere webshops. “Die worden hobbymatig gerund en hoeven daardoor geen belasting te betalen. Die shops kunnen het zich een winstmarge van twee procent veroorloven.”

Hoe hij de strijd met die webshops aangaat? Martijn wijst naar de speelkamer waar momenteel een groep jongeren fanatiek aan het kaarten is. “De speelkamer, die maakt voor ons het verschil.”