Nooit meer haperend internet door startup Slimmer Wifi

Geplaatst op:
Nooit meer haperend internet door startup Slimmer Wifi

Je kent het wel: een wegvallende wifi-verbinding. Frustrerend, zeker als je net halverwege een filmpje zit of even snel door je timeline wil scrollen. Maar voor ICT-specialist Wouter Zijlstra is het gat in de markt. Hij begon het bedrijf Slimmer Wifi en helpt bedrijven waarbij een wegvallende verbinding aan de orde van de dag is.

Jouw bedrijf helpt andere bedrijven waarbij de internetverbinding hapert. Hoe kwam je op dit idee?

“Het idee ontstond toen ik twee jaar geleden aan het werk was in het Launch Café. Om mij heen hoorde ik iedereen klagen over hoe slecht het wifi-netwerk was. Het signaal viel vaak weg, de router moest opnieuw opgestart worden, en dat irriteerde veel mensen. Ik ben op de eigenaar afgestapt, want kom op, hoe moeilijk kan het zijn? Ik maakte een plan voor een beter netwerk en voerde dat uit. Van de ene dag op de andere waren alle klachten verdwenen en zat iedereen weer met plezier op het internet.”

En je bedrijf Slimmer Wifi was geboren.

“Klopt. Het leuke is dat er in het Launch Cafe veel ondernemers werken die op bezoek komen bij bedrijven. Veel van die bedrijven hebben óók heel veel last van hun internet en dat leverde me een heleboel goede referenties op. De opdrachten stroomden binnen. Inmiddels zijn we gegroeid naar vier medewerkers en ben ik dagelijks met Slimmer Wifi bezig.”

slimmer-wifi-slecht-bereik2

Wat zijn de grootste ergernissen die bedrijven hebben over hun wifi-verbinding?

“De grootste ergernis is een haperende verbinding: traag, onbruikbaar en onbetrouwbaar. Vaak gaat het nog wel goed als er niet veel mensen zijn, maar valt wifi weg als iedereen tegelijk aan het werk is.”

Een slechte wifi-verbinding, hoe ontstaat dat? En nog belangrijker, hoe los je dat op?

“Elk gebouw heeft zijn bottlenecks, plekken waarop het signaal wordt tegengehouden. Liftschachten, muren, mensen. Het lijntje komt wel binnen, maar de zwakke schakels maken je signaal stuk. Wij gaan dan door je gebouw heen en kijken wat er misgaat. Dan weten we gelijk welke eisen er aan een netwerk zijn en gaan we het netwerk opnieuw aanleggen. Welke apparatuur en welke kabels heb je nodig? We gebruiken waar mogelijk de apparatuur die je al hebt en adviseren over nieuwe kabels en kastjes. Wij tekenen dat dan uit op een plattegrond en leggen je netwerk opnieuw aan. Na afloop lopen we met signaalmeters door het pand heen, want zo garanderen we je signaal.”

Maar hoe zit dat eigenlijk met de internetproviders? Zouden die niet moeten zorgen dat je wifi lekker draait?

“Dat hangt van het probleem af. Internetproviders geven jou een internetsignaal. De garantie daarop loopt tot aan het kastje, de modem. Het wifi-signaal zit er gratis bij, maar wordt niet gegarandeerd. Dus als jouw modem het goed doet, dan houdt de verantwoordelijkheid van de provider op. En dat frustreert natuurlijk veel bedrijven. Voor mij is het wel duidelijk waarom een wifi-signaal hapert, maar voor veel mensen is het een eindeloze speurtocht.”

slimmer-wifi-slecht-bereik3

Kom je rare dingen tegen?

“Wij zien de meest interessante creaties. Vaak slecht afgewerkte netwerken. Ik kwam een keer bij een klant waar de modem in een kleine, warme ruimte stond. Die modem werd zo heet dat je er een eitje op kon bakken, dus dan is het niet gek dat het internet regelmatig wegvalt. Sommige klanten hebben een creatieve workaround. Een klant had de modem op een schakelaar gezet en vertelde doodleuk dat als het internet uitviel, ze even de schakelaar aan en uit deden. En dat tien keer per dag. “Zo doen we dat altijd”, vertelde ze.”

Wat is je ambitie?

“Ik wil duurzaam groeien. Sommige bedrijven hebben de neiging om té snel te groeien en merken dat de zaken boven hun hoofd groeien. Dat wil ik niet. Ik wil klanten en medewerkers binden aan mijn bedrijf, maar ik wil niet in zo’n hoog tempo uitbreiden dat ik personeel moet aannemen met wie we niet prettig samenwerken. Aan het einde van de dag gaat het namelijk ook om plezier hebben in het werk. Dus de komende jaren wil ik mijn processen optimaliseren en kijken naar verbreding. We zijn nu bezig met de Internet Of Things, oftewel hoe je domme apparaten slim maakt. Of technieken met bewegingsmonitoren via wifi.”

allyouneed

Tot slot: heb je ook tips voor mensen met een slecht wifi-signaal?

“Vraag je provider om een recent modem, want dat scheelt een hoop. Zet die modem daarna centraal in het huis: liefst hoog en in het midden. En dus niet in de meterkast. Is dat lelijk? Ja, dat is lelijk. Kijk dan of je er een kastje omheen kunt bouwen. En wat je ook doet: gebruik geen versterker of repeater.”

Want… wat is er mis met een repeater?

“Een repeater zorgt voor een groter signaal, maar niet voor een betere kwaliteit. Vergelijk het met een tunnel. Als ik aan het begin van een tunnel ga schreeuwen, dan hoor jij steeds minder als je verder door de tunnel loopt. Wat een repeater doet, is in die tunnel – op de plek waar je al niks meer hoort – het signaal versterken. Dan hoor jij nog wel een hoop lawaai, maar je verstaat niet wat ik zeg. Zo is dat ook met een repeater: je hebt wel vijf balkjes wifi, maar er gaat niks over dat signaal heen. Als ik bij bedrijven een repeater zie, dan stel ik gelijk voor om hem weg te halen.”

nooit-meer-haperend-internet-door-slimmer-wifi

Meer over Slimmer Wifi lees je op Facebook en op de website. Leuk detail: wie een slecht draadloos signaal melt bij Wouter, krijgt gratis taart.