Lily is mystery shopper

Geplaatst op:
Lily is mystery shopper

Geld verdienen door te winkelen. Voor sommigen lijkt het een droom, maar voor studente Lily is het heel normaal. Als mystery shopper is het haar werk om winkels te bezoeken en te beoordelen.

Steeds meer winkels maken er gebruik van: mystery shoppers. Organisaties stellen bepaalde eisen aan hun personeel en gebruiken mystery shoppers om te beoordelen hoe klantvriendelijk hun personeel in de praktijk is.

Studente Lily is één van die mystery shoppers. We vroegen haar wat haar werk inhoudt.

Lily, verschilt het mystery shoppen met normaal winkelen?

“Het is zeker anders. Ik kom immers niet alleen in een winkel om een stofzuiger te kopen, maar ook om het personeel te testen op wat een organisatie graag wil weten.”

Waar let je op?

“Soms wil een winkel weten hoe een retourproces in de winkel wordt uitgevoerd, de andere keer willen ze iets weten over de klantvriendelijkheid. Je gaat na een briefing over de opdracht op pad, loopt de winkel binnen en stelt de medewerkers vragen. Na afloop van het bezoek vul je een vragenlijst in.”

Hoe kom je aan deze bijbaan?

“Ik hou van bijbanen die wat apart zijn en hoorde dat er zoiets bestond als een mystery shopper. Ik ging googelen en kwam uit bij Store Support in Groningen en kon na het succesvol uitvoeren van een proef mystery shop aan de slag.”

Wat maakt dit een goede bijbaan?

“Het mooie is dat het heel flexibel werkt. Je kijkt online welke opdrachten er zijn die bij je profiel passen en je meldt je aan voor een opdracht die je leuk lijkt. Hierna krijg je instructies over de opdracht, waar je op moet letten, en kun je op pad. Doordat het flexibel is, kan ik makkelijk bepalen wanneer en hoeveel ik werk. Tijdens de tentamens neem ik even geen nieuwe opdrachten aan en zo heb ik een mooie balans.”

Moet je kunnen acteren?

“Niet acteren, maar soms kom je in gekke situaties terecht, omdat je vragen moet stellen over een product wat je zelf eigenlijk nooit zou kopen. Zo moest ik me bijvoorbeeld laten adviseren over de aanschaf van een aquarium, terwijl ik niet zo snel een aquarium zou kopen. Om dan toch als een serieuze klant over te kunnen komen, bedenk ik een realistisch achtergrondverhaal. Bijvoorbeeld dat het een cadeau is voor iemand. Zo blijf ik in mijn rol, want anders zou het teveel opvallen.”

Ga je door dit werk anders letten op het personeel van een winkel?

“Ik denk het wel. Je leert op deze manier meer over de instructies die medewerkers meekrijgen, bijvoorbeeld over de vragen die ze klanten moeten stellen en welke termen ze wel en niet mogen gebruiken. Als mystery shopper let je er op of ze dit goed toepassen. Maar vaak beoordeel je de winkel op iets algemenere aspecten, zoals de klantvriendelijkheid. Je kijkt of het personeel er verzorgd uitziet, of ze met je meelopen en of ze blijk geven van hun expertise in het advies dat ze geven.”

Denk je wel eens: ‘die verkoopster bakt er niks van’?

“Dat is weleens voorgekomen. Het is zelfs een keer gebeurd dat een verkoopster bij mij weg liep, terwijl we voor mijn gevoel nog in gesprek waren. Zoiets geef je dan aan in je rapportage. Soms is dit lastig, maar op zulke momenten herinner ik mezelf aan de rol die ik als mystery shopper heb, namelijk dat ik werk omdat de organisaties de kwaliteit willen meten en inzicht willen hebben in wat er goed gaat en beter kan.

Wat verdient het eigenlijk?

“Je krijgt een vast bedrag per opdracht en dat bedrag hangt af van de omvang. Een opdracht waarbij je een winkel moet bellen gaat sneller en verdient minder dan een opdracht waarbij je drie afdelingen moet bezoeken. Voor sommige opdrachten heb je reistijd, waardoor je langer bezig bent voor dezelfde beloning. Ik kijk dus altijd naar wat het me aan tijd kost en wat het me oplevert en kom meestal uit op ongeveer € 10 per uur. Best netjes.”

Als mystery shopper mogen ze natuurlijk niet weten wie je bent. Ben je wel eens ontmaskerd?

“Het is mij nog nooit overkomen dat iemand mij als mystery shopper herkende. Soms krijg je hele bizarre vragen, maar het is me nog nooit overkomen dat een verkoper me vroeg of ik een mystery shopper was.”

Vind je dit een leuke bijbaan?

“Ik vind het ontzettend leuk. Het mooie is dat je een kijkje krijgt achter de schermen van het bedrijfsleven. Je maakt mee wat een organisatie wil weten en wat de mensen achter een merk verwachten van hun medewerkers. Doordat je je mening geeft help je mensen en bedrijven om zichzelf te verbeteren.”

Mystery shoppers werken incognito en mogen niet bekend zijn bij het winkelpersoneel. Op verzoek van Store Support – het bedrijf wat de kwaliteitsmetingen uitvoert – hebben we daarom de studente in dit verhaal niet herkenbaar in beeld gebracht en haar achternaam weggelaten.

Store Support is overigens altijd op zoek naar mystery shoppers in alle leeftijden en in heel Nederland. Aanmelden hiervoor kan op deze site.