Waterbier straks te koop in Groninger horeca

Geplaatst op:
Waterbier straks te koop in Groninger horeca

Grolsch introduceert supermarktbiertje De Klok in de horeca. Groningen heeft de primeur. 

De Klok ken je als het biertje wat ze ter voethoogte in de supermarkt hebben uitgestald. Vakkundig weggestopt tussen de andere vage merken, waar je eigenlijk alleen maar voor kiest tijdens de donkere dagen vlak voor je stufi, uitkering of salarisbetaling.

Toch denkt Grolsch dat ze, door De Klok straks ook per fust aan kroegen te gaan verkopen, een flink deel van de markt voor waterbier in handen kunnen krijgen.

Pilot begint hier in het noorden

Het plan van Grolsch begint in het noorden. “We gaan het eerst als pilot doen: alleen in Groningen en Friesland en voor een periode van twee jaar“, vertelde Grolsch-woordvoerder Koert van ’t Hof aan Misset Horeca. “Het is iets waar we in geloven, maar ook iets dat nieuw voor ons is.”

Een fust met 50 liter kost de kroegbaas straks € 70, wat ruim € 30 minder is dan wat een uitbater betaalt voor een a-merk als Jupiler of Hertog Jan.

Meer water = minder accijns

De lage prijs komt mede door het íets lagere alcoholpercentage van 4,8%. Een slimme truc, want zo valt De Klok in een andere categorie dan de normale pils en hoeft er minder accijns afgedragen te worden. Het extra water in het biertje scheelt al snel € 7 op een fust.